REDHA

REDHA

ALLAH

ALLAH

KITA

KITA

CARI

CARI

Kawan Jauh Di Mata

02 February 2013

Assalamualaikum

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."(Al-Hujurat:13)


Pada tahun 2009, Allah telah mentakdirkan saya berkenalan dengan seorang kawan yang merupakan kawan kepada sahabat saya. Saya takut nak mendekati dia sebab dia sangat pendiam. Dia dengan perihal diri dia sendiri. Balik kuliah dia akan pergi masjid atau ke bilik. Dia budak masjid tapi bila ada program, dia selalu bersembunyi. Kadang-kadang dia pelik. Hmm :)

"Hai, nama saya..."
Kami bukan kenal dengan cara begini. Saya kenal dia dan perihal peribadi dia daripada sahabat saya. Saya gembira bila lihat sahabat saya gembira berkawan dengan dia. Kenangan matrikulasi. :)

"Sahabat sebenarnya ada dua macam iaitu sahabat yang membawa kita ke syuga dan sahabat yang akan mencampakkan kita ke dalam neraka. Namun, hakikat sahabat hanya ada satu iaitu sahabat yang akan membawa kita ke syurga." iluvislam

Tamat matrikulasi, masing-masing membawa haluan untuk mencapai cita-cita masing-masing. Sepanjang bergelar mahasiswa kampus, banyak perkara yang berlaku. Dia sering berkongsi cerita. Dia cerita dia pergi ke kem, menghadapi tempat program yang dhaif dan macam-macam lagi. Sebenarnya perkara-perkara tu saya dah lalui. Saya selalu doa supaya dia dekat dengan orang-orang yang baik. Sebab orang yang baik akan membawa orang yang berdamping dengannya bersama-samanya ke syurga. Alhamdulillah, dia aktif dengan BADAR di kolej kediamannya. Menjadi salah seorang "orang penting" dalam krew tu lagi. :)

Banyak yang saya nak kongsi dengan sahabat yang pernah memperkenalkan saya kepada dia. Dia banyak berubah. Yelah, manusia akan sentiasa memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. Dia matang. Lebih-lebih lagi dalam soal jodoh. :D

Sahabat adalah refleksi kepada diri kita. Bila kita memberi nasihat kepada dia, sebenarnya kita sedang menasihati diri kita sendiri. 

Teruslah berlari merapatiNya. Saya bangga ada sahabat seperti awak. Saya doakan yang terbaik untuk awak. Saya dah kotakan satu janji. InsyaAllah lagi satu coming soon. :)

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails