REDHA

REDHA

ALLAH

ALLAH

KITA

KITA

CARI

CARI

Hak Dan Kesamarataan

08 December 2011


RESOLUSI KONVENSYEN MAHASISWA PENDIDIKAN KEBANGSAAN 2011


 
1 ) MENGEMBALIKAN JAMINAN PENEMPATAN GURU
a.     (Utusan Malaysia:10/8/2011). Dinyatakan bahawa pengambilan pelajar ke program pendidikan guru IPTA adalah berlandaskan unjuran yang dibuat KPM pada setiap tahun. Maka selayaknya semua guru Ijazah Sarjana Muda Pendidikan diberi penempatan dan lebihan guru tidak berbangkit.

b.     Dalam RMK 10 terdapat objektif mempertingkatkan kualiti guru baru secara signifikan dengan memperketatkan syarat kemasukan. Sewajarnya keutamaan perlu diberikan kepada GST sekiranya objektif kualiti guru baru ingin direalisasikan memandangkan guru Izajah Sarjana Muda Pendidikan ( ISMP ) melalui empat tahun pendidikan dengan modul khusus melatih untuk menjadi pendidik berbanding dengan Guru Sandaran Tidak Terlatih ( GSTT ) selama dua tahun.
c.     Intipati RMK-10 ialah meningkatkan Daya Tarikan Keguruan dan Menghasilkan Guru Terbaik, Meningkatkan Kualiti Guru Baru Secara Signifikan, Menjadikan Profesion Keguruan Pilihan Utama. Sudah pasti mereka yang berada dalam sistem pendidikan khusus seperti sekarang ISMP adalah lebih layak untuk kearah meningkatkan profesionalisme perguruan. Daya penarik utama kepada dunia pendidikan adalah menanam minat untuk mendidik dan juga jaminan penempatan, sekiranya penghapusan berlaku, ia gagal untuk menarik golongan yang cemerlang ke bidang pendidikan.
d.     Perancangan mensifarkan GSTT semasa perlaksanaan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 yang sudah pun berlalu dimana isu GSTT masih berlarutan hingga kini dan menimbulkan banyak kekacauan dalam penempatan GST, perkara ini perlu di semak semula sedangkan PIPP telah berlalu.
e.     Dasar Pembangunan Nasional (DPN) bagi mewujudkan peluang pekerjaan dan melahirkan tenaga kerja yang berkualiti dan produktif, sewajarnya pihak kerajaan mempertimbangkan jaminan penempatan Guru Sandaran Terlatih kerana guru adalah nadi pembangunan Negara. Ini bagi mengelak emosi mereka yang mengikuti ISMP disebabkan tekanan isu penghapusan penempatan guru ini.
f.      Bakal guru dibidang pendidikan sukar mencari pekerjaan lain apabila penilai/penemuduga melihat bahawa pemilik ijazah pendidikan ini akan bekerja sementara dan lambat laun akan lari ke bahagian perguruan dan hanya segelintir yang berjaya. Ini melibatkan soal perangkap kepercayaan majikan terhadap pemengang ISMP, sekiranya tidak dapat kemanakah arah tuju mereka dan ini menimbulkan kegusaran kepada mereka yang memiliki ISMP.

g.     Graduan Ijazah Sarajan Muda Pendidikan (ISMP) mempunyai latihan yang khusus dalam bidang pendidikan dan mereka tiada ada pilihan lain selain menjadi guru memandangkan ijazah mereka yang khusus dalam bidang pendidikan sukar untuk diterima dalam pasaran kerja semasa.

2 ) MEMBUKA PELUANG MEMOHON BIASISWA KEPADA SEMUA PEMENGANG IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN
a.     Secara mudahnya, semua pelajar yang berada dalam Kusus Perguruan Lepasan Ijazah ( KPLI ) dan Diploma Perguruan Lepasan Ijazah ( DPLI ) diberikan elaun pengajian, akan tetapi bagi pelajar Ijazah Sarjana Muda ( ISMP ) Pendidikan tidak pula diberikan peluang yang sama terhadap perkara ini.
b.     Kita meminta jasa baik pihak Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memberi peluang kepada semua pemengang ISMP memohon biasiswa yang dikeluarkan oleh pihak KPM. Kita faham sekiranya tidak memberi biasiswa kepada semua pelajar ISMP sekurang-kurang memberi peluang memohon kepada semua ISMP bukannya mengenakan syarat bidang tertentukan dalam pendidikan. Sedangkan yang berlaku sekarang, ada bidang yang dibuka memohon ada pula yang tidak dibuka, ini satu diskriminasi yang jelas seumpama tahun 2010. KPM hanya membuka kepada jurusan Pendidikan Khas, Pendidikan TESL, Pendidikan Sukan.
c.     Pelajar ISMP akan praktikal selama enam bulan tetapi semuapelajar ISMP tidak di bayar elaun untuk tempoh tersebut, dan ini satu bebanan yang cukup besar kepada pelajar ISMP berbanding KPLI, DPLI dan IPG. Untuk perkara ini, kita memohon pihak KPM memberi sedikit elaun kepada semua ISMP.

3) KEPIMPINAN BARU TIDAK MENGUBAH DASAR YANG SEDIA ADA TANPA MELIHAT DAN MENGAMBIL PANDANGAN PENDIDIK

a.     Kami menuntut pihak KPT dan KPM mengambil kira pandangan pendidik dan pelajar sendiri sebelum membuat dan melaksanakan sesuatu dasar yang baru.Kami bimbang jika pihak KPT dan KPM tidak mengambil pandangan para pendidik dan pelajar,ia menjadi satu dasar baru yang sia-sia malah lebih teruk lagi dasar tersebut memberi kesan yang negatif kepada pendidik,bakal pendidik serta modal insan yang akan dilahirkan.Jika perubahan dasar yang baru ingin dibuat dan dilaksanakan juga,kami member cadangan supaya dasar baru tersebut dibuat bermulanya sessi pengambilan yang baru supaya tidak mempengaruhi mahasiswa pendidikan yang sedang mengikuti kursus pendidikan.
b.     Contohnya isu di UTHM yang mengambil kursus teknik dan vokasional, kami menuntut jaminan dari pihak KPM untuk memberi penempatan dalam bidang teknik dan vokasional dan jaminan memperolehi Sijil Kemahiran Malaysia sehingga membolehkan mereka menagajar di Kolej Vokasional.

4) PEMERKASAAN BAKAL GURU

a.     Mengutamakan kualiti berbanding kuantiti seorang guru. Kami berpandangan pemilihan guru-guru mestilah berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM) yang mana mempunyai Key Performance Index (KPI) yang jelas sebagai seorang guru supaya guru-guru yang bakal dilantik mampu menjalankan tugas dengan baik.

b.     Penyeragaman kurikulum bagi setiap institusi.
              i.        Menyeragamkan kurikulum bagi setiap ipg/ipt dalam pendidikan diselaraskan (masa, pelaksanaan dan pemarkahan gred).
             ii.        Menyeragamkan kurikulum dari segi praktikal/ROS (pemarkahan gred)

            iii.        Memberi kebebasan kepada pelajar untuk memilih kursus elektif(minor) yang mereka minati dan bukan menentukan kursus elektif kepada mereka.

5) Mansuhkan GSTT /KPLI/DPLI.
a.     Perancangan mensifarkan GSTT semasa pelaksanaan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 yang sudah pun berlalu dimana isu GSTT masih berlarutan hingga kini dan menimbulkan banyak kekacauan dalam penempatan GST, perkara ini perlu di semak semula sedangkan PIPP telah berlalu.

b.     Jadi kami menuntut agar pengambilan GSTT/KPLI/DPL dapat dimansuhkan.

c.     GSTT seharusnya beralih kepada bidang kerjaya yang lain yang peluang kerjaya ini tidak dimilki oleh graduan ISMP.



Catatan Cikgu Jue

Generasi Pendidik

APA NASIB BAKAL GURU??


Pada bulan Oktober yang lalu, mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) digemparkan dengan seruan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar graduan ISMP mencari “kerja lain”. Ini bermakna tiada lagi jaminan penempatan kepada graduan ISMP! Jaminan penempatan hanyalah diberikan kepada graduan daripada Institusi Perguruan Malaysia (IPGM) dan pemegang biasiswa KPM. Kenyataan tersebut telah mengganggu kestabilan emosi kami, mahasiswa ISMP. Pelbagai soalan berlegar di kepala, antaranya apakah halatuju kami setelah bergraduan? Kekaburan sistem pendidikan yang disusun KPM dan KPT dibongkar satu per satu dalam Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 yang diadakan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2-4 Disember yang lalu. Konvensyen ini bukanlah ingin membuka aib sesiapa tetapi inginkan penjelasan hak kesamarataan bakal pendidik di seluruh IPTA.

Tuntutan Mengembalikan Jaminan Penempatan Guru





Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 10 Ogos 2011 melaporkan kenyataan bahawa pengambilan pelajar ke program pendidikan guru IPTA adalah berlandaskan unjuran yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) pada setiap tahun. Ini membuktikan graduan ISMP layak diberi penempatan dan lebihan guru tidak berbangkit. Namun mengapa mahasiswa ISMP dijual kepada sektor lain? Sangat traumatik apabila berlaku peristiwa graduan ISMP mencari pekerjaan lain namun penemuduga melihat bahawa pemilik ISMP ini akan bekerja sementara dan lambat laun akan lari ke bahagian perguruan. Malah, mereka dianggap ingin mengambil peluang orang lain. Tambahan pula, graduan ISMP mempunyai latihan yang khusus dalam bidang pendidikan menyebabkan mereka sukar diterima dalam pasaran kerja semasa seperti dalam sektor kejuruteraan dan swasta. Realitinya, kepakaran graduan ISMP sahaja yang dapat merealisasikan intipati RMK-10 yang ingin meningkatkan daya tarikan keguruan dan menghasilkan guru terbaik, meningkatkan kualiti guru baru secara signifikan dan menjadikan profesion keguruan pilihan utama kerana mereka telah dilatih selama empat tahun dengan modul khusus untuk menjadi pendidik. 

Tuntutan Membuka Peluang Memohon Biasiswa Kepada Semua Pemegang ISMP

Menurut kenyataan Dr Khair bin Mohamad Yusof (Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran - Sektor Dasar & Pembangunan Pendidikan, KPM) semasa dialog bersama wakil Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), beliau menyatakan bahawa jaminan penempatan guru hanya dijanjikan kepada pelajar IPGM dan pemegang biasiswa KPM. Namun apabila peserta mencadangkan agar tawaran biasiswa ditawarkan kepada semua kursus ISMP di IPTA beliau menyatakan bahawa "biasiswa sudah tidak relevan". Mengapa ia berlaku sedangkan mahasiswa Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan Diploma Perguruan Lepasan Ijazah (DPLI) mendapat biasiswa sepanjang pengajian mereka? Kami merasa dianak tirikan dan memohon agar tawaran biassiwa KPM ditawarkan kepada semua kursus ISMP di semua IPTA seluruh Negara dan bukan disyaratkan kepada bidang tertentu sahaja. Teman-teman, speanjang tempoh 6 bulan berpraktikal kami tidak diberikan sebarang elaun dan ia merupakan satu bebanan yang besar kepada kami berbanding KPLI, DPLI dan IPGM yang memperoleh biasiswa penuh. Justeru itu, kami memohon jasa baik pihak KPM untuk memberi sedikit elaun praktikal kepada semua mahasiswa ISMP ketika berpraktikal.

Tuntutan Agar Kepimpinan Baru Tidak Mengubah Dasar Yang Sedia Ada Tanpa Melihat Dan Mengambil Pandangan Pendidik

Apabila berlakunya perubahan kepimpinan, maka berlakulah transformasi beberapa dasar dan wujudlah banyak sistem baru dalam pendidikan. Ia adalah satu perkembangan yang positif dalam mencapai pendidikan bertaraf dunia. Namun, jangan jadikan kami yang sedang didalam pengajian sebagai korbannya. Wajarlah pihak KPT dan KPM mengambil kira pandangan pendidik dan mahasiswa sebelum membuat sesuatu keputusan. Saya menyeru dan berharap mahasiswa diajak duduk semeja dengan KPT dan KPM dalam diskusi meja bulat. Jika sesuatu perubahan ingin dibuat adalah wajar ia dilaksanakan kepada mahasiswa ISMP sesi pengambilan baru bukanlah kepada yang sedang berada di dalam pengajian. Secara tidak langsung perubahan ini akan mengganggu gugat kurikulum universiti yang telah disusun atur dengan baik. Sesuatu perubahan itu hendaklah mengambil kira semua faktor termasuk adakah ia relevan untuk jangka masa yang panjang.

Pemerkasaan Bakal Guru
Dalam konteks ingin melahirkan generasi pemimpin Negara, sesuatu kualiti itu lebih penting berbanding kuantiti bagi seorang guru. Maka pemilihan guru hendaklah berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM) yang mana mempunyai Key Performance Index (KPI).  Satu penyeragaman kurikulum bagi setiap institusi wajar dilakukan dan diutamakn kepada subjek penting didalam pendidikan seperti kaunseling untuk guru, pendidikan khas atau keusahawanan di IPT mahupun IPG. Subjek-subjek seperti ini penting bukan sahaja kepada pengkhususan tertentu malah ia sangat bermanfaat untuk semua kursus pendidikan. Modul yang disediakan hendaklah memenuhi keperluan pasaran dan sewajarnya kursus kemahiran tambahan disediakan kepada mahasiswa ISMP Teknik dan Vokasional sebagai contoh.





Mansuhkan GSTT/KPLI/DPLI
Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang diwujudkan pada asalnya untuk menampung kekurangan guru di sekolah kini mula mengancam penempatan graduan pendidikan. Janganlah disia-siakan empat tahun mahasiswa ISMP bertungkus-lumus menuntut ilmu bagi mendidik jiwa sebagai pendidik anak bangsa. Perancangan mensifarkan GSTT semasa perlaksanaan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang berakhir pada tahun 2010 tetap berlarutan hingga kini. GSTT seharusnya beralih kepada kerjaya di bidang yang lain dan memberi ruang kepada graduan pendidikan  di sekolah. Begitu juga disarankan kepada graduan Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) dan Kursus Pendidikan Lepasan Ijazah (KPLI).
Kelima-lima tuntutan ini telah dipersetujui seluruh mahasiswa ISMP yang hadir di Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011 yang lalu. Tuntutan kami bukan untuk mengancam kedudukan sesiapa tetapi kami ingin menuntut hak kami. Saya amat berharap rakan-rakan mahasiswa ISMP membuka mata dan cakna tentang isu-isu semasa. Ini adalah masa hadapan kita, juga masa hadapan anak dan generasi akan datang. Suara rakyat, suara keramat. Wallahualam.



Cikgu Jue
Timbalan Pengerusi
Kelab Pendidikan Teknik dan Vokasional
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

Konvensyen Mahasiswa Pendidikan Kebangsaan 2011

Kembara Menimba Ilmu

Alhamdulillah susah payah, jerih perih memperjuangkan kertas kerja dan pengurusan dengan pentadbiran universiti akhirnya kami berjaya menjejakkan kaki di Dewan KTAMS UKM pada 2-4 Disember yang lalu.
Usaha yang tidak sia-sia.
Banyak informasi yang diperoleh. Perkongsian ilmu daripada teman-teman dari universiti yang berbeza benar-benar mencambahkan benih-benih yang hampir layu di dalam kepala.
Syukur Ya Allah kerna mempermudahkan jalan kami.


Bahan-bahan ilmiah yang diperoleh



Booth FPTV UTHM


dikunjungi ramai


FPend UKM


Melukis Mural

Hasil tangan ku

Meluah rasa

PENCURI hati ini

09 October 2011

AKU & DIA cinta sejati..

Kali ni akak nak share tentang KEKASIH akak.. (akak tulis huruf besar tu sbb akak terlampau sayang sgt kt DIA).. Penyayang sifatnya.. betul ni.. tak tipu punya! Pure cintalah nak dikategorikan tu.. Apa taknya, masa akak susah, mintak tolong sajalah pada DIA.. Sure akan datang bantuan.. Bila akak susah hati bleh terus ngadu kat DIA.. Direct!! perghh!! Yang bestnya tu, bila akak dah ngadu kat DIA, terasa peace je.. For surelah.. KEKASIH kan.. ish! beruntung tol dapat KEKASIH cam ni.. tak pernah nak sakitkan hati akak.. bila-bila masa aje akak bleh contact DIA.. Yang seronok tu, sebab memang betul-betul rasa DIA dekat di hati ini.. Ye la.. cinta punya pasal, kan? DIA tak kisah pun kalau akak tak ingat kat DIA.. Tapi rugilah akak, sebab kalau akak ingat  dan contact je DIA, sure macam-macam la yang akak dapat.. Tak kira lah material ke.. spiritual ke.. emm, memang kekasih sejatlah tu.. kn?


Bila akak rindu kat DIA, baca aje surat-surat yang dia bagi tu. Macam-macam  nasihat ada dalam surat tu. Siap bagi example lagi nak suruh akak faham. Sebelum ni, akak pernah gak frust. Memang sedih giler la time tu.  Yela..cinta bagai nak rak, tiba-tiba clash gitu aje.. tapi KEKASIH akak yang ni lain. DIA tak kisah pun dengan cerita akak frust tu. Siap bagi semangat lagi. DIA takde jeles pun. Cuma akak je yang jeles dgn DIA. Memang ramai yang jatuh cinta dengan DIA. So, akak kenalah usaha betul-betul. Kata orang putih~what you give you get back~ so, kalau akak usaha lebih sikit, akak dapat lebih la., kan?

KEKASIH akak ni baik sangat-sangat. pERfect!! Tu yang kadang-kadang akak tengah-tengah malam..area pukul 3 4 pagi tu pun, kalau akak terjaga, akak sure akan contact DIA. Rindu aaaa! Sebenarnya, KEKASIH akak ni kaya..millionaire..billionnaire..dan ntah ap-apa naire lagi. Tu yang pemurah sangat tu. Semua keperluan hidup akak, dia yang support..caya tak?? Free of charge..tapi akak tak sedap hati la..mestilah kena hargai apa yang DIA bagi tu,kan? Mak akak kata, kalau orang dah bagi, suka ke tak suka ke, ambikk aje laa..pastu pandai-pandailah membalas budi. Tu yang buat akak sanggup berkorban apa aje.cheewah!

Dia suruh akak belajar sungguh-sungguh. Kalau boleh belajar semua ilmu. Sebab, KEKASIH akak ni memang cerdik + bijak+ genius etc. DIA kata, tanpa ilmu, setiap amal yang akak buat semua sia-sia. DIA pun tambah sayang kat akak kalau akak rajin belajar. Malu la sebanarnya nak cakap ni. Emm.. Akak sebanarnya belum pernah jumpa lagi dengan DIA. Belum bersedia la.. Tapi KEKASIH akak ni dah janji, suatu hari nanti mesti jumpa. Sekarang ni menghitung hari la akak ni. Tapi kecut perut gak!takakut!!

Akak mesti prepare awal-awal. Daripada surat-surat DIA yang ada tu, akak tahu la apa yang DIA suka, apa yang DIA tak suka. Mestilah akak nak buat apa yang DIA suka, so that, DIA tambah-tambah sayang la kat akak, kan? Takpe la, berkorban sekarang, sebab DIA dah janji, sapa-sapa yang DIA sayang DIA bagi hadiah special yang akak tak pernah terfikir pun.
Ish! Rindu sangat dah ni!


KEKASIH..
KU BERJANJI, AKU AKAN PERTAHANKAN CINTA SUCI INI…
WALAU NYAWA DIGALANG GANTI, MENGGADAIKAN CINTA TERAGUNG INI, TIDAK SAMA SEKALI.
WALAUPUN TAK PERNAH BERJUMPA, KU TETAP BAHAGIA….
ITULAH KEKASIHKU…
ALLAH S.W.T..
CINTA TERAGUNGKU..

Diolah dan diadaptasikan dalam kisahku untuk yang teristimewa Sys Mia.. J

Kembara Muslim

26 July 2011

CATATAN MUSAFIR DI BUMI HO CHI MINH
Siti Juwairiyah Ali

thinking something

Penerbangan pertama delegasi kami yang dijangkakan berlepas pada jam 9.15 pagi lewat hingga jam 9.45 pagi. Pengalaman pertama menaiki kapal terbang agak mengerikan. Rasa loya dan pening-pening. Namun pemandangan yang indah dari udara menghilangkan konsentrasi terhadap apa yang dihidapi. Mata tidak pernah redup dari melihat awan di luar jendela pesawat sambil membaca sebuah buku “Wabak Sepanjang Jalan” hingga tiba di destinasi pada jam 10.36 pagi. Subhanallah, berkali-kali kalimah ini diucapkan apabila melihat kebesaran Maha Pencipta menjadikan segala yang ada di bumi ini sungguh indah. Berbeza dengan tanah kelahiran sendiri susun atur bangunan dan perancangan bandar di Vietnam agak padat dan tidak teratur. Bangunan seperti kotak-kotak kecil dan kesesakan jalan raya yang dipenuhi Honda dapat dilihat dari udara. Syukur saya diberi peluang menikmati keindahan ini.

Welcome Group UTHM Malaysia” tertulis di atas kertas A4 dilambai-lambai oleh seorang pemandu pelancong mengalu-alukan kehadiran kami di Lapangan Terbang Saigon. Kami di bawa berjalan-jalan di sekitar Bandar Ho Chi Minh oleh pemandu pelancong kami, Pak Aly. Pak Aly bisa berbahasa Indonesia, orangnya baik dan ramah. Suasana di dalam bas agak riuh apabila kami mendapati dua budaya berbeza antara Malaysia dan Vietnam apabila melihat cara pemanduan dan sikap pemandu di jalan raya. Kenderaan di jalan raya penuh dengan motorsikal atau lebih dikenali dengan Honda.Terdapat Honda yang dinaiki lebih dari dua orang dan pemandu hanya memandu sekitar 60 km/jam. Tidak hairanlah mengapa Vietnam mencatatkan jumlah kemlangan yang rendah.

Bilik 506, Hotel Hoang Hai Long di District 1 adalah tempat penginapan saya dan rakan se’JKK’, Kak Diana. Biliknya agak luas dan selesa serta dilengkapi kemudahan yang selesa bagi orang Asia. Tempat pertama yang dituju setelah tiba di hotel adalah VN Halal Restaurant untuk makan tengah hari. Masalah timbul apabila pelayan restoran tidak memahami bahasa Inggeris dan kami pula langsung tidak boleh bertutur dalam bahasa Vietnam. Ibarat ayam bercakap dengan itik, kecoh ruangan makan tersebut. Berbagai body language digayakan namun sukar mencapai apa yang kami maksudkan. Akhirnya kami lega apabila Pak Aly datang ke ruang makan kami. Perut kenyang dengan berkongsi Chicken Sour Soup dengan nasi putih seramai 6 orang. Kami sangkakan kami sudah mencapai kata sepakat, namun pengalaman pertama yang pasti diingati apabila makanan kami dikira mengikut bilangan orang yang makan. “Rezeki pak cik kedai” bak kata orang. Selepas makan, kami berkunjung ke Pasar Ben Than untuk pertama kalinya. Restoran Saigon Seri Penang pula menjadi destinasi makan malam kami pada hari pertama delegasi ini. 8 jenis makanan dihidangkan, ada makanan melayu dan ada juga makanan Vietnam. Pemilik restoran ini merupakan anak Malaysia yang mengusahakan restoran ini sejak 1 Mac 2011.

Subuh seawal 4.30 pagi mengejutkan tidur yang lena. Keletihan berjalan di sekitar pasar malam, malam tadi hanya dapat direhatkan selama 4 jam. Pagi harinya pula kami memulakan pengembaraan keusahawannan ke destinasi pertama iaitu di Sports Center of District 1. Di sini terdapat kedai-kedai yang menjual alatan sukan serta kompleks sukan yang dipenuhi kanak-kanak dan pelajar sekolah yang berlatih bermain bola sepak. Keistimewaan perniagaan di Vietnam adalah lokasi kedudukan jenis kedai yang mudah dicari. Contohnya di District 1 ini, satu deretan kedai di sini adalah kedai yang menjual alatan sukan, samalah seperti deretan kedai yang lain. Satu blok kedai itu adalah jenis perniagaan yang sama. Kedai dan restoran francais milik America dan Perancis juga terdapat disini seperti Parkson dan KFC. Destinasi yang kedua pula di China Town. Disini terdapat barangan pelbagai jenis yang dijual secara borong termasuklah kain, pakaian kanak-kanak dan kasut. Kemahiran tawar-menawar sangat memberikan kelebihan kepada pembeli untuk mendapatkan harga yang murah sehinggakan satu kumpulan kecil dari delegasi kami dapat membeli lebih daripada 10 jenis beg hiking dengan harga serendah 10 dolar.

Pengembaraan sepasang kaki keletihan menuju ke Cholon Jamial Mosque di District 5. Perut yang berkeroncong diisi penuh dengan makanan Muslim Halal 641 iaitu kafeteria dibelakang masjid yang diusahakan oleh penduduk Islam yang tinggal di sekitar masjid. 5 jenis makanan dihidangkan dan yang paling istimewa ialah udang disalut tepung yang sangat sedap. Usai solat jamak zohor dan asar, kami diberi peluang untuk beramah mesra dengan penduduk di sini. Kisah tentang kehidupan mereka sebagai Muslim di Negara komunis ini di ceritakan kepada kami. Sebelum pulang, wakil dari delegasi kami menyampaikan cenderahati kepada Imam Masjid Cholon Jamial tanda kenang-kenangan dari universiti.

Pengembaraan diteruskan ke laluan lorong-lorong kecil yang menemukan sebuah kedai menjual pakaian sukan berjenama. Buat pertama kalinya dalam dua hari penjelajahan keusahawanan ini saya membeli sesuatu. Hanya 19 dolar dibelanjakan untuk 4 helai t-shirt berjenama nike dan adidas akan menjadi hadiah buat abang dan ayah di Malaysia. Keterujaan membeli apabila kami dibawa ke rumah penduduk Islam Vietnam yang mengusahakan telekung dan pakaian Muslim. Rumahnya penuh dengan pakaian. Telekung yang penuh dengan sulam-sulaman jahitan tangan dijual serendah 10 dolar. Jubah dan baju kurung juga terdapat pelbagai corak. Kami memborong sehinggakan ada yang menempah dan pakaiannya akan dihantar ke hotel. Petang itu kami ke sebuah lagi pasar yang menjual barangan borong.

Hujan turun selebat kenderaan yang bertali arus di jalan raya. Cuaca petang itu langsung tidak membantutkan pergerakan penduduk kota Ho Chi Minh ini. Kehidupan mereka berlalu seperti biasa. Mereka menaiki motorsikal dengan memakai baju hujan meredah lecak dan lopak. Bila hujan, perut terlalu cepat berkeroncong. Sebelum Maghrib, kami menuju ke Restoran Halal @ Saigon yang terkenal dengan hidangannya yang enak. 9 jenis makanan dihidangkan dan yang paling istimewa ialah kuih pau bakar yang dihidangkan di akhir sajian. Restoran ini terletak betul-betul di hadapan Masjid India. Di sekitarnya pula ada 2 lagi restoran halal. Serba sedikit tentang penduduk Islam disini deceritakan kepada kami oleh salah seorang Jemaah masjid yang fasih berbahasa Melayu tetapi dialek Kelantan. Pelbagai program dianjurkan oleh masjid ini jika ada peristiwa-peristiwa besar dalam kalendar Islam. Sambutannya meriah daripada penduduk Islam tempatan dan pekerja Islam yang bekerja di Negara Vietnam ini.

Malam terakhir pengembaraan ini, kami ke sebuah lagi pasar malam. Pasar malam ini sangat hingar bingar dengan bunyi kenderaan dan menyebabkan kami menggunakan masa kurang dari 1 jam diperuntukan untuk membeli-belah dan meninjau aktiviti perniagaan. Setibanya di hotel, kami meluru ke pasar malam yang terletak berhadapan dengan Pasar Ben Than. Perkara yang perlu dielakkan semasa berurusan dengan peniaga disini ialah jangan tawar menawar jika tidak berminat untuk membelinya. Kadang-kadang peniaga tersebut sendiri menarik dan memanggil tapi gunalah pelbagai helah untuk elakkan diri dari terperangkap. Mereka akan pakaikan kita pakaian tersebut, tunjuk dan keluarkan pakaian yang lain sehinggalah kita membelinya. Bersedialah untuk dimarahi jika kita tinggalkan dia begitu sahaja tanpa membeli apa-apa.

Untuk terakhir kalinya, saya ke Pasar Ben Than untuk membeli beberapa cenderahati yang akan di hadiahkan kepada keluarga sebelum bertolak pulang ke Malaysia. Beberapa buah tangan untuk rakan-rakan di Malaysia juga dibeli. Apa yang dapat ditafsirkan sepanjang tiga hari sepasang mata kecil berkeliaran di kota Ho Chi Minh ini ialah kegigihan dan sikap rajin berusaha penduduknya yang tak pernah kenal erti penat, siang atau malam, panas atau hujan mereka bekerja sekeras tenaga yang ada.  Sikap ini patut dicontohi oleh rakyat Malaysia lebih-lebih lagi dalam bidang perniagaan. Usah diimpikan kejayaan jika takut dengan risiko yang akan dihadapi. Catatan ini akan dijadikan pengalaman terbaik dalam hidup sepanjang pengembaraan seorang musafir kecil berjiwa besar ini. InsyaAllah, pengalaman adalah guru yang terbaik.



Timbalan Pengerusi
Kolej Kediaman Melewar 2010/2011
3-5 Julai 2011
Ho Chi Minh City

Kamera Poket Si Pengembara

Hairan. Budaya yang berbeza.

Salah satu bangunan pencakar langit di Vietnam.

Lif makanan.

Macam-macam ada.

Tauhu sedap.

Walau ribut dan taufan, redah je.

Sehingga ketemu lagi.

USRAH Naruto

25 July 2011

Hepinya Naruto!
Sebab... dia ada usrah (keluarga) yang menyeronokkan..

Namun, kenapa masih ramai yang bosan dengan usrah?
Maybe kita memahami bahawa usrah itu hanya perjumpaan mingguan yang di dalamnya ada pengisian majlis ilmu tetapi dalam jumlah yang lebih sedikit pendengarnya..
Walhal ia lebih daripada itu!
Apabila usrah dilihat seperti itu, maka ia tidak ubah seperti sebuah ceramah berskala kecil.. Sesebuah usrah yang semacam itu tidak mungkin mampu membina keperibadian ahli usrahnya seperti ahli-ahli usrah Naruto..
~imagine if  Naruto buat macam ni..Naruto duduk bersimpuh dengar tazkirah daripada naqibnya..Confirm dia tak mampu nak lawan dengan geng-geng brutal. Memalukan!
Sesungguhnya, usrah adalah perkongsian.. Manakala perjumpaan mingguan hanyalah salah satu daripada programnya.. ^^,

Mengenai USRAH Naruto, ia telah diketuai oleh seorang naqib..
Naqibnya, Hatake Kakashi merupakan antara naqib terhebat yang diiktiraf oleh Konoha (kampung Naruto)
Selain itu, naqib ini juga boleh dianggap sebagai naqib genius kerana berjaya menamatkan pengajian di Akademi Ninja pada usia 5 tahun dan menjadi Chunin ketika berusia 6 tahun..
Di sini kita lihat, Kakashi telah membentuk satu karisma yang hebat ke atas anak usrahnya pada peringkat awal!
Sedikit taaruf (pengenalan), dalam usrah Naruto yang dipimpin oleh Kakashi..
Usrah Naruto (juga dikenali sebagai Usrah 7) telah dibentuk oleh Genin yang terdiri daripada Uzumaki NarutoUchiha Sasuke dan Haruno Sakura.

Ahli-ahli usrah ini telah dipilih bagi mengimbangi kebolehan masing-masing..
Naruto, ahli usrah paling teruk dalam pasukannya mendapat manfaat daripada kecerdikan Sakura dan kecekapan Sasuke..
Sakura pula mendapat kebolehan bertarung daripada rakan-rakan usrahnya secara tak langsung manakala Sasuke mendapat faedah melalui taklim yang tak pernah putus daripada kedua-dua ahli usrahnya..
Inilah tafahum hasil didikan usrah..
Saling mengenali dan melengkapi.

Hasilnya?

Lahirlah orang yang hebat seperti Naruto yang mempunyai kefahaman ukhwah yang tinggi bagi menyelamatkan ahli usrahnya, Sasuke daripada terus diheret kegelapan..
Sasuke telah tercampak ke lorong hanyir kehidupannya..
Kerana sayang kepada Sasuke, api semangat Naruto sesekali tidak pernah padam untuk menyelamatkan sahabat kesayangannya daripada terus lalai dan usaha mengembalikan Sasuke kepangkuan Usrah 7 tidak pernah putus..
Pelbagai misi telah dilakukan oleh Naruto untuk menyelamatkan Sasuke walaupun menemui pelbagai jalan buntu semata-mata kerana nilai ukhwah..
Inilah buah didikan usrah, kesan daripada kefahaman yang tinggi telah menyebabkan Naruto bersusah payah ingin menyelamatkan Sasuke yang timbul iaitu takaful (saling tolong-menolong).

Adik-adikku,
Adakah kita berada pada tahap usrah ini...?
Wallahualam..


Inspiration: Profile pic my sis (NSBN)..my partner (SJA).. ^^,

Kelab Cikgu Cikgi

22 June 2011

KELAB CIKGU CIKGI UTHM





Hand made by me ^^,


InsyaAllah, banyak program-program bermanfaat akan dijalankan.. :)

Atasi masalah anda dengan....


Special dedicated to Srikandi Amar Makruf Nahi Mungkar

CARA MENGATASI MASALAH


1. Sandarkan Harapan Pada Allah
Setiap ujian yang datang sebenarnya mempunyai banyak hikmah di sebaliknya. Yakinlah bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi pasti akan diganti dengan kesenangan. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Nasyrah ayat 1hingga 8 yang antara lain maksudnya “ …Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan….”
“Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.”( At-Taubah: 129)
.
2. Minta Pertolongan Dari Allah
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” ( al-Baqarah: 45)
.
3. Jangan Sedih dan Kecewa
“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” ( al-Imran:139)
Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah:
“ …dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”( Yusuf : 12)
.
4. Luahkan masalah tersebut pada teman-teman yang dipercayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung.
.
5. Bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah.
.
Ujian yang datang juga tandanya Allah sayangkan kita. Jadi ambillah masa untuk menilai diri dan meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah dalam apa jua yang kita lakukan. Lakukanlah untuk mencari redha Allah.
.
Fikir dengan positif bahawa setiap dugaan datang dari Allah dan pasti ada hikmah yang tersendiri.
.
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” – (al-Baqarah: 216)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails