REDHA

REDHA

ALLAH

ALLAH

KITA

KITA

CARI

CARI

Yang Tersayang

19 April 2010


Jam 3.15 pagi, panggilan telefon dari Abang Husin saya sangkakan hanya untuk bertanyakan sesuatu yang tidak penting. Lagu "Nur Syahadah" di telefon slide nokia saya kembali berdendang buat kali kedua. Seketika itu saya terima berita paling menyedihkan.

"Juwai, atok dah takde"
Innalillahi wainnalillahiroji'un.....

Ya Allah..kau tabahkanlah diriku hadapi semua ni..

Tika ini air mata masih mengalir sejak saya menekan butang mati di telefon. Saya tidak tahan menahan esak. Saya sayang sangat atok. Quran tafsir dicapai untuk saya hadiahkan Surah Yasin pada arwah tapi tak terdaya. Acah terbangun sebab saya menangis dengan kuat. Acah terkejut dengan berita tu, dia terus ambil wuduk dan baca Surah Yasin. Bacaan saya asyik tersekat-sekat sebab menangis.

"Juwai, betul ape yang Juwai mimpi"

Umi, ini takdir tapi kenapa Juwai tak boleh terima, umi pun tak boleh terima?
Bayangan atok masih diminda. Atok kan kuat. Atok, bangunlah...

Arwah Haji Sanip Bin Damiri

Seorang yang sangat tegas. Ketegasannya digambarkan melalui peribadi umi yang lembut dan sentiasa mentaati atok dan nenek. Umi selalu cerita, ketegasan dan kegarangan atok menyebabkan umi tak pandai membantah. Atok disegani ramai orang. Atok rajin bekerja sebab tu atok kuat. Kalau tak pergi menukang rumah, atok suka pergi kebun.

Saat terakhir bersama arwah

Ahad, 11 April 2010 yang lalu, saya termimpikan atok meninggal dunia. Dah 2 minggu sebelum tu saya tahu atok semakin tenat tapi kerana sibuk dengan program kolej, saya ketepikan hajat melawat atok. Mujurlah sahabat MT program memahami keadaan saya. Habis sahaja program pada hari Sabtu saya terus pulang ke rumah. Saya katakan pada umi, saya mimpikan atok, saya nak pulang segera. Walaupun tak dapat balik lama kerana ada kelas pada hari Rabu, saya sempat bermalam di rumah atok atas permintaanya.

Atok pergi klinik sebab pengsan semalamnya. Saya teman nenek sendirian di rumah, saya basuh pinggan dan tolong nenek sikit. Nenek minta buat air kopi tapi saya terbuat air teh. Nenek kata simpan air tu untuk atok. Bila atok balik, atok bawa 3 keping roti canai untuk kami bertiga. Atok makan roti canai telur. Atok suka sangat roti canai telur tapi atok makan tak habis pun sebab atok tak lalu makan. Rezeki Abang Husin datang nak ambil saya, dia yang habiskan roti canai dan nasi ayam. Saya bagi atok air teh tadi. Atok minum sampai habis. Atok kata saya buat air sedap. Dah 3 hari atok tak minum air manis. Alamak, habislah saya. Kenapa bagi atok minum air manis, atok kan sakit. Abang Husin balik tanpa bawa saya pulang. Atok minta Abang Husin tidur rumah atok juga tapi Abang Husin tak nak. Sebelum tidur, atok makan ubat dulu. Atok minta saya bacakan nama-nama ubat. Ubat atok banyak sangat. Takut saya tengok. Atok  dan nenek tidur, saya pula siapkan tugasan Asas Pedagogi sampai terlelap. Esoknya pagi-pagi saya pulang ke rumah. Sejak hari Isnin, 12 April 2010 saya tak pernah jumpa atok lagi. Atok kini pergi buat selamanya. T_T
Kadang-kadang atok selalu bergurau dengan saya tapi hari tu tak. Atok memang letih sangat. 70 ++ tahun atok bekerja. Sayang, saya tak sempat minta maaf dengan atok. Atok, maafkan Juwai.

Saya sayang sangat atok. Saya tak percaya kehilangan dia. Abang Husin tipu saya ke?

Ajal maut di tangan tuhan

Habis sahaja ujian pukul 5.30 petang tadi saya terbaca entri di blog seseorang tentang sahabatnya baru berusia 20 tahun telah menemui ajal. Selepas solat Maghrib dan Isyak berjemaah di surau, saya, Yuhanis, Asyila dan Kak Ina pergi ke kedai makan dan mereka bercerita tentang arwah Achik Spin.
Saya mengakhiri cerita mereka dengan menyatakan ajal kita semakin hampir. Usia 20 tahun pun kalau sudah ajal, pasti kita akan pergi. Tak sangka kenyataan itu memberi peringatan pada saya untuk terima pemergian atok.

Sahabat sekalian, doakan atok saya terlepas dari siksaan azab kubur ya. Doakan juga supaya saya tabah hadapi dugaan ni. Saya tak kuat. Bantu saya.

Atok, juwai sayang sangat dekat atok. Sayang sangat-sangat. T_T

7 comments:

my_rules said...

sabar kak jue

April 20, 2010 at 5:23 PM
al_ikhwan said...

yakinlah dan terimalah qada-qadar Allah taal..sesungguhnya yang hidup itu akan mati..amalan yang akan menentukan kita dimana tempat kita..dan ingatlah, bahawa beruntunglah orang-orang yang beriman itu..doa dari anak-anak yg soleh.....salam perjuangan menuju syahid dari ana anak kepulauan borneo...

April 21, 2010 at 2:51 AM
Redzu-one said...

ermm..sabar ea kak jue..mungkin ad hikmah d sbalik pmrgian atok akak..(sdih wan bca artkal nie..wan pn prnh rasai nyer kak..amt nydihkn kn??)..takziah kak..

April 21, 2010 at 3:13 AM
Cikgu Siti Juwairiyah said...

mirul : thnx..awk bnyk support akk..

al-ikhwan : ye..semoga anak dan cucu atok tak lupa hadiahkan atok bacaan yasin dan berzikir untuknya..

wan: thnx wan..ye,mmg perit..mse akk blik,akk xprcaye yg sudh brkapan tu atok akak..

atok yg tersyg :
atok kate atok nak tengok juy jd cikgu..atok suke juy cbut janggut atok..atok bangge cucu2 atok pandai2,msuk u..ble da kje bleh blanje atok mkn..atok xtunggu pn juy jd cikgu lg..atok bnyk brjasa pd juy tp juy xbg pape pn kt atok..atok didik juy, atok kate ble solat bce lah ayat kursi..juy xingt sbb ape..atok suke bce ayat kursi mse solat..atok baik hati..mse kt mekah ade malaikat dtg mnta duit pd atok, org lain xnk bg die duit tp atok je pmurah bg die duit wlaupn tu duit atok mse kcemasan..atok suke crite psl sjarah kt juy..lps ni juy nk tnye spe psl sjrh Malaysia..atok,ksian nenek..nenek sedih sgt atok pergi..umi menangis xbrhenti..mak long pengsan ble dpt brite..cik nizam, cik saiful, cik jemi pn nangis je smbl bce yasin..xpnh juy tgh dorg nangis..anak2 atok, cucu2 atok pn sedih sgt2..bakat,rupe, sikap atok btul2 mcm cik sepul..juy cium atok bnyk kli tp msti atok xsedar kn..nk blik juy cium cik sepul tp die xsme pn mcm cium atok..atok,juy syg atok..juy janji, juy takkan lupe bcekn yasin utk atok..atok ingt tau, juy syg sgt2 kt atok.. T_T

April 21, 2010 at 3:30 AM
my_rules said...

afwan.....mestilah akak kan senior saya.
harap akak tabah menghadapi hari2 yg mendatang selepas ni
(^;^)

April 22, 2010 at 9:27 AM
~Satu Perjuangan~ said...

salam bersabarlah wahai juwairiyah..Sesungguhnya ALLah lebih mencintai atuk jue.. SETIAP YG HIDUP PASTI AKAN MATI. .. Di dalam Al-QURAN ada menyatakan setiap hambaNYa AKAN MENGHADAPI SETIAP ujian ..ujian kematian, ujian kehidupan dan sebagainya. Dan formula dalam menghadapi ujian ialah dalam surah al-BAQARAH AYAT 153 yang berbunyi: Jadikalah sifat sabar dan solat kamu sebagai penolongmu ,SeSUNGGUHNYA ALLAH bersama orang-orang yang sabar....Akhir pena.. salam perjuangan, untuk pengetahuan ju ayah ana meninggal stdy week sem lepas..Harungilah dengan tabah ya..Chaiyo2.. Muslimat Power.salam

April 22, 2010 at 9:31 AM
Cikgu Siti Juwairiyah said...

mirul : slmt bkrjsma dlm bke ye.

akhi mus : slm..InsyaAllah akhi, ju cube..kesedihan ni bleh mngingtkn ju utk hadiahkn atok surah yasin dan doa..kite xbleh tipu dri, knangn tu sntiasa dlm ingtn..kuat2, insyaAllah..syukran kathiran akhi..akhi,asif..ju xthu pn anta hadapi ujian lbih berat..smoga ju bleh harunginya dgn tbh spt akhi..ya, Muslimah Power..InsyaAllah..

April 22, 2010 at 9:40 AM

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails