REDHA

REDHA

ALLAH

ALLAH

KITA

KITA

CARI

CARI

Dia datang lagi

17 April 2010

Demam study week da seminggu berlalu. Esok tibalah masanya kita menempuhi medan jihad peperiksaan (untuk UTHM dan universiti-universiti yang seangkatan dengannya). Adakah kita akan syahid di medan itu? Segalanya bergantung pada persediaan dan usaha yang telah kita lakukan serta pergantungan kita pada Allah.




Diriku dikala ia kembali

Semester ini saya kalut sikit sebab banyak tugasan yang tertangguh. Ada tugasan yang terpaksa buat lebih kurang saja. Jangan tiru perbuatan ini ye. Semuanya gara-gara diri yang leka dibuai hal-hal sampingan sehingga sedikit mengabaikan pelajaran. Namun, inilah learning process. Saya sedang berusaha menguruskan masa dengan baik antara akademik, organisasi, dakwah dan keluarga.

Penyakit Pertama : Muzik

Seperti kebiasaan, andai ia kembali benda yang paling dicari adalah mp4 pemberian kakak. Saya mesti belajar dengannya. Teringat semasa berada di matrikulasi, waktu study week saya bukan sahaja menghafal formula matematik, fizik dan kimia tapi menghafal lirik lagu juga. Saat itu sahaja saya agak terkedepan mengetahui lagu-lagu baru. Saya suka layan X-FM dan IKIM.FM. Tapi semester kali ni, tak dapat dikenalpasti kemana perginya mp4 pink kesayangan saya tu. Terpaksalah saya mendengar lagu di laptop berulang kali.


Penyakit kedua : Makan

Bila study week barulah makan dekat kedai tu suatu aktiviti yang sangat membazir waktu. Masa ni pun bukannya ada selera sangat untuk makan nasi. Jadi stok makanan ringan saya banyak sangat. Kalau sakit perut terpaksalah tahan. Gastrik waktu exam, saya dah biasa hadapi.

makanan-makanan yang sepatutnya diboikot

Penyakit ketiga : Tidur


Tidur tak teratur. Kadang-kadang banyak sangat tidur terutamanya bila tension, kadang-kadang tak tidur langsung bila ketakutan final dah dekat.

Inilah kehidupan bila bergelar seorang pelajar. Penilaian terhadap pembelajaran amat penting untuk mengukur aras pengetahuan dan kemampuan kita. (mentang-mentanglah baru lepas baca buku pedagogi). Untuk dapat yang terbaik,

USAHA + DOA +TAWAKAL

Jangan lupa minta restu

Restu dari umi dan ayah lah. Minta mereka doakan kita dan maafkan segala salah dan silap kita. Dengan lecturer dan kawan-kawan pun kena tau.

Oleh itu, dikesempatan ini saya memohon maaf andai ada salah dan silap di mana-mana sepanjang perkenalan ini. Andai terkasar bahasa, teguran yang tak boleh diterima, tertengking tak semena-mena dan paling penting untuk sahabatku yang sering bersama saya ke hulu dan ke hilir juga pada teman serumah yang kadang kala terpaksa dibebani kerja saya yang banyak dan untuk rakan sekelas yang kadang-kadang saya moody tak semena-mena. Maafkan segalanya ya, halalkan makan atau minum yang terambil dan ilmu yang diberi. Doakan kejayaan bersama ye.


Ya Allah, ajarkanlah kami bahawa belajar ini bukan untuk sesiapa tapi hanya keranaMu, belajar ini bukan untuk diri bahkan untuk seluruh umat RasulMu, belajar ini bukan untuk saat ini bahkan untuk sepanjang zamanMu. Ajarkanlah apa-apa yang kami tidak ketahui tentang ilmuMu, ingatkanlah kami apa-apa yang kami lupa tentangMu, redhailah setiap langkah kami kerana kepadaMulah kami akan kembali

Jangan malas-malas belajar ya!


Semoga berjaya semuanya..
Selamat berjuang!

6 comments:

my_rules said...

salam.....
akak penyakit saya kalau stdy cket je ngantuk, jadi penyakit makan tu jadi alternatif kepada penyakit ngantuk.....huhu
kalau muzik memang susah kekang tu bukak kuat2.....
wish luck 4 ur final exam...jgn lupa doakan saya ea skali.....

April 18, 2010 at 1:17 AM
Nat Cure said...

Esok (19 April 2010) saya final paper dan balik!! Selamat berjuang..

April 18, 2010 at 2:08 AM
Mujahidah Amar Ma'ruf Nahi Mungkar said...

mirul: bnyk kaitannye stiap pnyakit ni..hehehe..gudluck jgk ye dik..
smoga kita sama brjaye.. :)
nat cure: ish2,x aci nye balik awal..

April 18, 2010 at 2:52 AM
Nat Cure said...

dah 15 hari kat rumah, berbaki 75 hari lagi..

May 4, 2010 at 7:55 AM
Mujahidah Amar Ma'ruf Nahi Mungkar said...

nat suke jeleskan orang.. :(

May 4, 2010 at 8:30 AM
Nat Cure said...

tapi saya x kuat cemburu ye..

May 5, 2010 at 11:38 PM

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails